‹‹ poprzedni artykuł   strona główna   następny artykuł ››
W Chorzowie powinna powstać specjalna strefa ekonomiczna
Prezydent Chorzowa poinformował, że do 31 października 2012 roku będzie prowadzona kosztem 700 tysięcy złotych kampania reklamowa mająca na celu sprzedaż 66 ha terenów inwestycyjnych.
Duża jest determinacja władz miasta by sprzedać te tereny. Chwalebnym jest pozyskanie środków europejskich na ten cel. Należy jednak zwrócić uwagę, że Chorzów posiada coraz mniej atrakcyjnych terenów, stąd też należy dobrze przemyśleć racjonalność tego przedsięwzięcia. Przede wszystkim należy zrobić wszystko co tylko możliwe, aby chorzowskie tereny inwestycyjne wciągnąć do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (w skrócie KSSE).

KSSE powstała w 1996 roku w celu wsparcia i przyspieszenia procesów restrukturyzacji przestarzałego przemysłu śląskiego oraz stworzenia nowych miejsc pracy w regionie. KSSE ma charakter strefy rozproszonej, obejmującej wiele osobnych lokalizacji o łącznej powierzchni 1544 ha. Strefa Katowicka składa się z czterech podstref: Gliwickiej, Tyskiej, Sosnowiecko – Dąbrowskiej i Jastrzębsko – Żorskiej.
Korzyści finansowe dla obszarów włączonych do specjalnej strefy ekonomicznej to przede wszystkim ulga w podatku dochodowym od osób prawnych wynosząca 40% dla dużych przedsiębiorstw, 50% dla średnich lub nawet 60% dla małych. Ewentualnie dochodzi pomoc z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy, określona jako całkowita suma zwolnienia z podatku do 40% dwuletnich kosztów dla nowo utworzonych miejsc pracy dla dużych przedsiębiorstw, 50% dla średnich i 60 % dla małych.

Jakie są efekty działalności KSSE? Otóż do dnia dzisiejszego w strefie zainwestowało ponad 220 firm za kwotę 13,5 mld zł (!!) Utworzono 47 tysięcy miejsc pracy. Te liczby wszystkim nam powinny dać wiele do myślenia, a przede wszystkim władzom Chorzowa. Platforma Obywatelska sprawująca aktualnie władzę powinna wreszcie pokazać, że jest poważnie traktowana wśród decydentów rządowych.
W jakich miastach działa już KSSE? Tych miast jest już sporo ale ponieważ od pewnego czasu przypatruję się miastom Metropolii SILESIA to wymienię jedynie te miasta – są to: Gliwice, Tychy, Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec, Siemianowice Śląskie, Zabrze, Katowice. Tak się składa, że wszystkie te miasta pod względem dynamiki rozwojowej wyprzedzają Chorzów. Szczególnie proszę popatrzeć na ostatnie sukcesy rozwojowe Siemianowic Śląskich, które to miasto z bardzo trudnej pozycji, obecnie pod względem dynamiki wyprzedza Chorzów.
Jeszcze raz zachęcam Prezydenta Miasta by podjął wysiłki celem wprowadzenia chorzowskich terenów inwestycyjnych do KSSE. W przeciwnym przypadku tereny sprzedawane będą głównie na cele handlowe, co niestety nie da oczekiwanego impulsu rozwojowego dla naszego miasta!!! Aby miasto otrzymało taki impuls rozwojowy, potrzebne są miejsca pracy dla osób z wyższym wykształceniem.

Ponieważ jest to mój ostatni wpis przed Świętami, życzę Wszystkim Internautom Spokojnych i Błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia.

2011-12-21

Dodaj swój komentarz

Nick / imie:
 
Komentarze
Lokalny 2012-02-09 10:26:07
Jo a Ty to sam obiektywizm!
jo 2012-02-07 09:43:34
Lokalny Twoja odpowiedź Janowi potwierdza tylko to, że jesteś całkowicie zaślepiony miłością do Wujka dobrej rady i nie dociera do Ciebie fakt, że inni mogą mieć na Jego temat inne zdanie. No cóż życzę Ci powodzenia na Malediwach... (chyba, ze wolisz Inflanty - vide pan Zagłoba)
Lokalny 2012-01-27 16:06:19
Janie Błaut jak to dlaczego - obiecał mi kupić wyspę na Malediwach,a jak Ci nie pasuje to sobie coś innego wymyśl ...skoro się tak nudzisz !
Jan Błaut 2012-01-27 10:40:01
lokalny dlaczego sie tak podlizujesz panu Otte? wszedlem na ten blog przypadkowo , z nudow i jak czytam o takim publiucznym podliuzywaniu sie to mnie az boli
baułt 2012-01-27 10:09:16
gdybym byl radnym to glosowalbym za strefa ekonomiczna!!!
Lokalny 2012-01-13 18:28:14
Jo ja Cię nie obrażam tylko nazywam po imieniu,ale rozumiem,że boli ! Dla jasności przez kołtuna rozumiem określenie pogardliwe o człowieku zacofanym, ograniczonym intelektualnie !
jo 2012-01-13 13:33:32
"Lokalny" żal mi Cię. Życzę dużo zdrowia - jo - kołtun wpisowy (a przy okazji: zanim zaczniesz obrażać ludzi to sprawdź znaczenie niektórych mniej znanych Ci wyrazów)
SWÓJ 2012-01-12 13:01:17
Niestety trzeba uznać że rozwijają się miasta mające tereny w Specjalnej Strefie Ekonomicznej.O tym pisze właśnie pan Otte.Wystarczy poczytać.
Lokalny 2012-01-09 18:35:30
Jo p.Otte nie jest odpowiedzialny za wyprzedaż majątku państwowego, bo przykłady podane przez Janusza nie dadzą się przypisać administracji samorządowej,a rządowej!Degradacja miast Śląska jest porównywalna, no może Bytom wychodzi na czołówkę w związku z rabunkową eksploatacją węgla!Oczywiście podtrzymuję treść poprzedniego mojego wpisu,że jestes kołtunem wpisowym,gdyż kompletnie brakuje Ci wiedzy na kwestie związane z prywatyzacją majątku państwowego!
jo 2012-01-09 12:01:46
Lokalny może zamiast pisania frazesów rodem z PRL (brak świadomości politycznej - sic!) ustosunkowałbyś się merytorycznie do tego co napisał Janusz. A może zrobi to p. Otte? W końcu wyprzedaże, degradacja miasta itd. nie zaczęły się rok temu (temu chyba nie zaprzeczysz?)
Lokalny 2012-01-08 10:57:29
Januszu masz rację,że prywatyzacja majątku państwowego budzi wiele kontrowersji i ten brak świadomości politycznej ,że restrukturyzacja przemysłu jest konieczna z zapewnieniem nowych miejsc pracy ...niestety Polska to kraj bez jakichkolwiek rozliczeń politycznych,dlatego tak bezkarnie politycy łupią ten kraj i tworzą mafijne kliki !
janusz 1953 2012-01-08 00:52:35
Sprzedaż KONSTALU,HUTY KOŚCIUSZKO,ZAKŁADÓW CHEMICZNYCH HAJDUKI,ZAKŁADÓW AZOTo OWYCH,HUTY BATORY,ZAKŁADY OKUĆ BUDOWLANYCH ITD.doprowadziło do degradacji miasta.Wysokie bezrobocie,brak terenów uzbrojonych to największy mankament naszego miasta
Lokalny 2012-01-07 11:30:42
Jo przykro mi to napisać,ale potwierdzam,że jesteś kołtunem wpisowym na tym portalu,gdyż nie potrafisz dyskutować na temat SSE ,a jedynie próbujesz nieudolnie zresztą dyskredytować p.Otte ! Skoro ja próbuję skierować wpisy na temat podstawowy czyli SSE i stwierdzam,że nie czytam DZ ( na którego artykuł Ty się powołujesz) to Ty próbujesz mi przypisać,że jestem niechętny DZ ( a tak naprawdę to moje prawo doboru dzienników do czytania lub nie czytania),a dodatkowo przypisujesz mi jeszcze inny dziennik.Jeżeli artykuł,który tak podniecił Twoje zmysły przedstawia,że SSE jest gwarantem rozwoju w Chorzowie to zasmucę Cię ,ale nie ma cienia szansy ,bo samorząd Chorzowa nie dysponuje gruntami o odpowiedniej powierzchni zainwestowania,a dodatkowo Miasto musiałby przygotować takie tereny (małe miasto ,blisko zabudowa mieszkaniowa) i posiadać zainteresowanych inwestorów działaniem w Chorzowie.Tak naprawdę prasa wypisując takie slogany tworzy ułudę bez pokrycia dla naiwnych jej czytelników i ma tendencyjny polityczny charakter,ale to Twoja karma !
jo 2012-01-06 13:36:37
Dyskusja z "..." jest stratą czasu. On widzi i słyszy tylko to, co chce widzieć i słyszeć - drodzy KOMENT i LOKALNY w miejsce kropkowane wpiszcie swoje loginy, bardzo pasują. Klasyczny tekst kogoś kto nie ma żadnych poważnych argumentów. PS. Czy czytaliście w końcu ten artykuł o SSE? Wtedy może zrozumiecie sens mojego wpisu. Choć raczej wątpię... Tym razem żegnam na stałe, więc nie oczekuję "odpowiedzi".
Lokalny 2012-01-03 23:55:22
Koment masz rację...szkoda czasu na dyskusję z "jo" i Jego jedynym słusznym światopoglądem tym bardziej,że "Naszego Dziennika" tez nie czytam podobnie jak "Gazety Wyborczej" chyba trzeba mnie będzie unicestwić!
koment 2012-01-03 20:27:56
Dyskusja z "jo" jest stratą czasu. On widzi i słyszy tylko to, co chce widzieć i słyszeć.
jo 2012-01-03 17:25:50
Drogi Lokalny, nie chodzi mi o znajomość podstaw prawnych ale o tekst dotyczący planów udziału Chorzowa w SSE. A o tym właśnie "stoi napisane" we wspomnianym przeze mnie Dzienniku. A z drugiej strony nie bardzo rozumiem Twojej niechęci do DZ. O wiele ciekawszy niż np. "Nasz dziennik" :) Żegnam...
Lokalny 2012-01-02 21:31:34
Jo nie czytam DZ ,ale znam podstawy prawne funkcjonowania SSE,a są to:Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie kryteriów, których spełnienie umożliwia objęcie niektórych gruntów specjalną strefą ekonomiczną (Dz. U. 2008 r., Nr 224, poz. 1477); Ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (: Dz. U. 2007 r., Nr 42, poz. 274),poczytaj,a zrozumiesz,że plany to plany,a realia to realia !
mieszkaniec naszego miasta 2012-01-02 20:20:23
Pan Otte który był między innymi odpowiedzialny na kulturę w naszym mieści nie wyprzedził pod względem kultury innych miast proszę się zainteresować co się dzieje z instytucjami kultury w naszym mieści. obadzenie stanowisk miernymi biernymi ale wiernymi dyrektorami. co się dzieje np. w muzeum finansowanym z budźetu miasta ? ani nic, kompletnie nic. wystarczy porównać muzea w katowicach gliwicach zabrzu z naszym przybytkiem. żadnych ciekawych wystaw żadnych imprez. Panie Otte czy instytucja kultury jest po to żeby dyrektor pobierał dobrą pensje ?
jo 2012-01-01 23:11:03
Lokalny polecam artykuł z piątkowego Dziennika Zachodniego n.t. strefy ekonomicznej. Ciekawe czy p. Otte pisząc powyższy tekst wiedział o planach ws strefy ekonomicznej czy to może kolejny "sukces" Wujka - dobrej rady.
Lokalny 2011-12-28 19:22:29
Jo wreszcie sformułowałeś swój główny cel polemiki na tym blogu "dokopać" p.Otte !Los człowieka jest zmiennym jest !Pan Otte należy do opozycyjnego ugrupowania i ma prawo krytkować rządzących!Obecny Prezydent kłamał w wyborach o zadłużeniu Chorzowa napisz ,czy to akceptujesz.
jo 2011-12-28 09:20:35
Lokalny ja nie obarczam p. Otte za brak specjalnej strefy ekonomicznej w Chorzowie! Moja nieznajomość (wg ciebie) tematu nie ma tu nic do rzeczy! Sens tego co cały czas próbuję wykazać, to bezsprzeczny fakt iż p. Otte nie potrafi pogodzić się z przegraną i odstawieniem na boczny tor! Dlatego nagle okazuje się, że ma pomysły na poprawę sytuacji w Chorzowie, krytykuje wszystko i wszystkich. To powoli zaczyna robić się niesmaczne! Dlaczego nie był taki aktywny w poprzedniej kadencji!? Wysuwa pomysły "pod publikę" wiedząc z góry, że większość z nich nie ma szans na realizację.
jo 2011-12-27 20:24:17
Panie Rafale, a krytykowanie przez p. Otte wszystkiego i wszystkich, którzy są związani z nowymi władzami uważa Pan za uczciwe?! Nie neguję Jego zasług dla szkolnictwa w Chorzowie ale powtórzę za Genio: dlaczego tych wszystkich dobrych rad nie dawał swoim współrządzącym bedac wiceprezydentem, czyżby teraz poczuł się odpowiedzialny nie tylko za naukę?
Lokalny 2011-12-27 18:57:31
Do J stwierdzam,że rzeczywiście obarczanie Pana Otte odpwiedzialnością za brak specjalnej strefy ekonomicznej w Chorzowie świadczy o braku znajomości tematu ..to nie administracja samorządowa powoływała SSE,a rządowa,ale brak znajomości tematu to przecież dla Ciebie normalka !Zresztą powołanie jej obecnie też nie jest możliwe !
Rafał Sudoł 2011-12-27 15:08:59
Pan Otte w zadaniach które mu powierzono, zdecydowanie wyprzedził inne Miasta. Proszę spojrzeć na edukację i Chorzowskie szkoły! Nie był odpowiedzialny za sprawy gospodarcze, więc proszę go za błędy czy niedociągnięcia w tej kwestii nie obarczać odpowiedzialnością. To trochę jednak nieuczciwe.
gienio 2011-12-26 11:09:46
dlaczego te wszystkie dobre rady nie realizowal pan bedac wiceprezydentem
Chorzowianin z wyższym wykształceniem 2011-12-24 23:23:10
No nie mogę, ten wpis to szczyt hipokryzji. Może Pan sobie odpowie, co Pan zrobił rządząc w Chorzowie, żebyśmy to my wyprzedzali wymienione przez Pana miasta, a dopiero później niech Pan poucza nową ekipę. Chwała im za to, że robią coś by ściągnąć nowych inwestorów do miasta. Niestety wam to wychodziło tak, że ostatnią dekadę po prostu zmarnowaliście.
j 2011-12-24 17:34:58
"Lokalny" rozumiem, że prawo krytyki wszystkiego i wszystkich przyznajesz tylko p. Otte. Chyba nie tędy droga. Jeżeli p. Otte uważa (a stwierdza to wyraźnie na swoim blogu), że ww. miasta wyprzedzają nasz Chorzów to Jego o to zapytaj. Chyba twierdzi to na jakiejś podstawie. A że akurat popieram (wyjątkowo) Jego zdanie w tej materii to fakt! Wesołych i pogodnych świąt!
Lokalny 2011-12-22 19:38:00
Jo pytam Ciebie dlatego,że miałem nadzieję,że prócz krytyki p.Otte trochę bardziej zainteresowała Cię ta tematyka,ale myliłem się !
jo 2011-12-22 06:41:12
"Lokalny" doradzam czytanie ze zrozumieniem. Pytanie skierowane do niewłaściwej osoby. Dane o Gliwicach (i innych miastach) podał w swoim tekście p. Otte, więc Jego zapytaj.
Lokalny 2011-12-21 16:53:45
Jo podaj mi źródło skąd pozyskałeś informację o dynamice rozwojowej Gliwic itd.chętnie się zapoznam!
 2011-12-21 10:57:02
dobra rada ale jeszcze ktoś musi z niej skorzystać, ,strefy ekonomiczne to pomysł spózniony o kilka lat ale lepiej dzisiaj niż wcale.Po tylu latach wreszcie Pan Otte powoli zaczyna rozumiec ze to gospodarka jest najwazniejsza, niestety były odpowiedzialny za gospodarkę w Chorzowie Pan V-ce prezydent Salwiczek był amatorem w tej dziedzinie i Chorzów tak zubożał w infrastrukturze gospodarczej,za czasów jego "panowania". -realista -obserwator-.
dariusz Olejniczak 2011-12-21 10:38:14
Zabiegamy u naszych władz od lat o strefę ekonomiczną w Chorzowie , bo to jest klucz do rozruszenia rynku pracy i rozwoju miasta. Tereny po stalowni są IDEALNYM miejscem odbudowania przemysłu Chorzowa...praca daje chleb, pieniądze na czynsz i odciąża pomoc społeczną... daje pieniądze na rozwój. Chorzów dla jego wizerunku, atrakcyjności inwestowania ma przed sobą przełomowy 2012/13r. Już widzę obraz odnowionej estakady i uporządkowane śródmieście, mecze i koncerty na Stadionie Śląskim, nową Elkę w Parku (to są ikony naszego miasta)i rozpoczęcie budowy 1 odcinka obwodnicy Chorzowa...a co najważniejsze... rozpoczęcie budowy nowych hal produkcyjnych na terenach po stalowni, odtworzenie zdewastowanych ciągów ulic, wstawianie "plomb" jako budownictwo socjalne, bo komercyjne już jest realizowane...w koncu rozpoczniemy odbudowę stadionu Ruchu, który dołoży kolejną gwiadkę na swoje koszulki. Róbmy klimat solidnego Chorzowa. Sukcesy same nie przyjdą, trzeba o nie konsekwentnie zabiegać i to się uda! ...może nie w 100%, ale każda załatwiona sprawa dla mieszkańców jest warta zachodu. Pozdrawiam.
jo 2011-12-21 09:24:03
"Gliwice, Tychy, Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec, Siemianowice Śląskie, Zabrze, Katowice. Tak się składa, że wszystkie te miasta pod względem dynamiki rozwojowej wyprzedzają Chorzów." Doskonałe podsumowanie ostatnich kilku lat rządów WCh! Nic dodać, nic ująć!
jo 2011-12-21 09:18:58
W świetle ostatnich wystąpień byłego z-cy prezydenta proponuję nadać mu honorowy tytuł "Wujek - dobra rada".